سپید گچ

گچ یک مصالح ساختمانی است که از سنگ گچ موجود در طبیعت بدست می آید. سنگ گچ به صورت سولفات دو کلسیم آبدار در منابع سطح زمین یافت می شود و پس از خرد شدن و انتقال به کوره به شکل پودرهای بسیار ریز سفید رنگ برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع مصالح در صنایع مختلف کاربرد دارد اما از جمله کاربردهای رایج آن مربوط به صنعت ساختمان است. کار با این مصالح ساختمانی دارای پیچیدگی و ریزه کاری مخصوص به خود می باشد، از این رو برای استفاده از آن به مهارت و ترفندهای خاص نیازمند است.

ایران مان، عرضه کننده کلیه ابزارآلات و مصالح ساختمان از شیر حیاط تا چراغ پشت بوم

با ما همراه شوید تا شما را با انواع گچ کنیم.

در فروشگاه‌های مصالح ساختمانی انواع گچ وجود دارد که می‌توانید با توجه به کاربرد و همچنین با توجه به نوع و جنس و مقدار مورد نیاز برای خانه خود باید انتخاب کنید.

 

 

ویژگی های گچ ساختمانی

  • این ماده بسیار سبک بوده و از این رو استفاده از آن هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.
  • استفاده از آن می تواند به نوعی سبب ایجاد عایق صوتی و حرارتی شود.
  • خاصیت شکل پذیری گچ بالا بوده و می توان آن را به اشکال مختلف در آورد.
  • در صورت کثیف شدن، امکان تمیز کردن آن به راحتی وجود ندارد.
  • بزرگ ترین ایراد این محصول جذب رطوبت و طبله کردن در اثر آن می باشد. اعمال این ماده بر روی سطوح فلزی موجب ترکیب شدن آن با فلزات و تولید سولفات می شود، در نتیجه عمر قطعه مورد نظر کاهش پیدا می کند. از این رو قبل از پوشش سطوح آهنی، مسی و سربی با گچ باید یک لایه ضد زنگ روی آن ها قرار گیرد.
  • مقاومت این متریال در برابر حریق بالا بوده و یک متریال کندسوز محسوب می شود.

 

انواع گچ مورد استفاده در ساختمان

  • گچ سفید: این گچ به منظور سفیدکاری در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. گچ سفید به صورت روکار استفاده می شود و در مقایسه با انواع دیگر گچ ساختمانی قیمت پایین تری دارد.
  • گچ گیپتون: این نوع گچ از ترکیب گچ با افزودنی های چسبنده ای مانند سریشم بدست می آید و به صورت دو لایه بر روی آجر، سطوح بتنی متخلخل، سطوح سیمانی، بلوک های سیمانی و بلوک های بتنی اجرا می گردد.
  • گچ عاج: گچ عاج دارای دانه بندی بسیار نرم و میکرونیزه می باشد و در مجسمه سازی، ساخت قطعات پیش ساخته گچی، تولید رنگ لعابی و کشته کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گچ مرمر: گچ مرمر نوعی گچ بدون آب مولکولی می باشد که با محلول مخلوط و سپس مجددا پخته می شود. این گچ در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.
  • گچ ساتن: گچ ساتن به منظور سفیدکاری لایه نهایی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه این متریال، گچ را با مواد افزودنی همانند پرلیت مخلوط می کنند. 
  • گچ سیوا: از این نوع گچ بر روی انواع سطوح مختلف استفاده می گردد. گچ سیوا برای انجام عملیات زیرکاری بسیار مناسب می باشد. بر روی سطوحی که با گچ سیوا پوشانده شده اند می توان از انواع رنگ های روغنی، پوشش های اکریلیکی، دیوارپوش های PVC، گچ پلیمری ساتن و بلکا استفاده نمود.

نحوه استفاده از گچ

برای استفاده از این محصول در ساختمان ابتدا باید آن را با آب مخلوط نمود بدین نحو که گچ را در ظرفی ریخته و به آن آب اضافه می کنیم. نسبت گچ به آبی که مورد استفاده قرار می گیرد باید متناسب باشد.

وقتی گیرش اولیه خود را بدست آورد آن را به کمک ماله روی سطح مورد نظر می توان اجرا نمود. حرکت ماله باید به صورت مورب نسبت به دیوار باشد؛ زیرا تنها خط کناری ماله می تواند سطحی صاف و یکدست ایجاد نماید.

با اجرای این روش ضخامت سطح را به اندازه مورد نظر می توان رساند. برای سفیدکاری ساختمان و پوشش روی آن و خاک اغلب از ترکیب گچ و آب استفاده می شود زیرا سطحی سفید رنگ ایجاد می کند اما برای تولید ملات گچ خاک رس را با آب ترکیب می نمایند.

گچ و خاک برای تولید این ملات به میزان مساوی استفاده می شوند، اما بر اساس زودگیر یا تندگیر بودن می توان خاک رس را کمتر یا بیشتر به کار برد.

این ماده وقتی با آب ترکیب می شود، گرما ایجاد می کند. این گرما ۲۰ درجه گرم تر از محیط مورد نظر است، از این رو ملات گچ را می توان در دماهای پایین نیز استفاده نمود. زودگیر بودن این محصول باعث شده ملات آن را فقط به اندازه مصرف تهیه نمایند، زیرا قبل از اتمام کار و سفید کردن کل دیوار خشک و سخت می شود.

گچ در صورت گیرش افزایش حجم پیدا می کند و با پر کردن سوراخ ها و منافذ، سطحی یکدست ایجاد می نماید. همانطور که گفته شد این متریال زودگیر است اما برای کندگیر کردن آن می توان میزان آب را زیادتر کرد و ملات ایجاد شده را ورز داد. ملات حاصل از این روش را گچ کشته می نامند.

گچ کشته اصولاٌ برای سفیدکاری دیوارها استفاده می شود. ملات گچ کشته قبل از خشک شدن خاصیت الاستیسیته خود را از دست نمی دهد. زودگیر بودن و افزایش حجم از جمله ویژگی های بارز این ماده هستند که این ماده را به متریالی پر مصرف در صنعت ساختمان تبدیل نموده اند.

اگر هنگام تولید ملات گچی میزان گچی که با آب مخلوط می شود از حد مشخص کمتر باشد، پس از خشک شدن کاهش حجم داده، در نتیجه سطح ترک می خورد.

اگر ضخامت گچی که بر روی دیوار کشیده می شود بیشتر از ۸ سانتی متر باشد، لایه رویه خشک می شود، در حالی که لایه های زیرین هنوز خشک نشده اند. این امر موجب ترک خوردگی سطح می شود، بنابراین ملات آن را باید به صورت لایه ای نازک در حد استاندارد روی سطوح اعمال کرد.

 

 

نکات پایانی

گچ از جمله مصالحی است که صرفاً برای نازک کاری ساختمان به کار می رود و مصرف آن برای سطوح باربر مناسب نیست. در قسمت هایی از ساختمان که سطوح گچی در معرض بخار آب قرار می گیرند، باید روی آن ها یک لایه رنگ روغنی کشیده شود. هر چند این رنگ نمی تواند به طور صد درصد سطوح گچی را ضد آب کند اما تا حدی دوام آن ها را بالاتر می برد.

 

                                                                            سفارش و خرید لوازم، ابزارآلات و مصالح ساختمانی

برای خرید گچ، با بهترین کیفت و قیمت مناسب از ایران‌مان اینجا را کلیک کنید.

علاوه بر گچ، ایران‌مان، تمامی لوازم، ابزارآلات و مصالح ساختمانی از شیر حیاط تا چراغ پشت بوم  و هر آنچه برای ساخت و ساز به آن نیاز دارید. را به شما عرضه خواهد کرد.

 

نظر خود را بنویسید